Inleiding

Met de aanleg van de twee laatste sluizen in de Vecht bij Junne en Mariënberg is de Vecht straks bevaarbaar van Ommen tot aan de Duitse grens. De diepgang is een halve meter waardoor de Vecht uitermate geschikt is voor kleine vaartuigen zoals sloepen, platbodems en kano’s. De sluizen worden qua afmetingen hierop gebouwd.

 Ontwerp

Het ontwerp van de sluizen zal iets nieuws zijn in de sluizenwereld. Het plan is om volautomatische sluizen te bouwen waar ieder klein vaartuig zelfstandig gebruik van kan maken. Door de ligging van de beide sluizen in landelijk gebied gaat het in dit ontwerp helemaal om de veiligheid voor de gebruiker. Dit betekent dat er niet – zoals in Hardenberg – een sluiskolk met deuren zal komen maar dat het hoogteverschil wordt overbrugt met stuwpanden die door stuwkleppen of balgstuwen op peil worden gehouden.U ziet daardoor geen hoge wanden maar flauwe oevers met daarin de vaartuigen. En kanovaarders kunnen zelfs om de sluis heen varen.